Geniet van Gordan Nikolić in een dubbelrol. Als solo-violist in het Vioolconcert van Brahms, een hemels mooi werk dat Nikolić als geen ander kent. En als aanvoerder vanaf de eerste lessenaar in Mozarts Jupitersymfonie. Een hemels vioolconcert en een goddelijke symfonie dus, gekruid met een vleugje Bartók.
Gordan Nikolić in spotlights
Het Nederlands Kamerorkest laat zijn leider en violist Gordan Nikolić schitteren in het Vioolconcert van Brahms, één van de mooiste ooit geschreven. Vooral het langzame deel, dat de componist met gevoel voor understatement een ‘onbenullig adagio’ had genoemd, is onsterfelijk geworden. Nikolić kent het werk als geen ander. In de tijd dat hij concertmeester was bij het London Symphony Orchestra gaf hij er met dat orkest een gedenkwaardige interpretatie van.
Van Brahms hemelse vioolconcert naar Mozarts goddelijke symfonie
Als tweede werk op het programma Symfonie nr. 41 van Mozart. Zelf heeft hij deze nooit gehoord, maar na zijn dood is het uitgegroeid tot zijn beroemdste symfonie. En terecht want de sprankelende muziek staat als een huis. Luister maar naar de finale waarin Mozart maar liefst vijf melodieën tot een prachtige eenheid verweeft. Geen wonder dat de symfonie naderhand naar de Griekse oppergod Jupiter is genoemd, een naam die het werk nog steeds met ere draagt. Voorafgaand aan deze goddelijke klanken begint het concert aards met de prachtige Roemeense Dansen, waarvoor Bartók zich liet inspireren door Roemeense volksmuziek.