Terug naar het Wenen van de 18e eeuw
Het Nederlands Kamerorkest gaat op een muzikale tijdreis naar het Wenen van de 18e eeuw. Daar genoot het publiek in salons in een ontspannen sfeer van Mozarts gloednieuwe muziek. Op vrijdag 22 november in Theater De Vest in Alkmaar en op zaterdag 23 en zondag 24 november in Het Concertgebouw Amsterdam speelt het Nederlands Kamerorkest een avontuurlijke mix uit Mozarts mooiste werken.
Wereldpremière Vanessa Lann met glasorganist Rogier Kapper
Violist Liza Ferschtman leidt het orkest en schittert in Mozarts opgewekte Vioolconcert nr. 1. De Vlaamse bariton Leander Carlier, winnaar van het tv-programma Aria, zingt aria's uit de opera Don Giovanni. Als kers op de taart is er een wereldpremière van de Amerikaans-Nederlandse componist Vanessa Lann, met een bijzondere rol voor glasorganist en levenskunstenaar Rogier Kappers.
Safe space voor componisten
De zogeheten akademieconcerten waren voor Mozart een fijne manier om zijn nieuwste muziek met het Weense publiek te delen en wat geld te verdienen. Zelf speelde hij ook vaak mee, soms zelfs improviserend. ‘Akademie’, op z’n Duits met een k, verwijst naar een veilige plek waar componisten, musici en publiek zich cultureel konden ontwikkelen, en waar je nieuwe muzikale ideeën kon uitproberen en delen. Bijzonder aan Mozarts akademieconcerten was dat hij de gebruikelijke gesloten salonconcerten openbaar maakte. Hij bracht ze naar het theater, zodat ze net als de opera openbaar te bezoeken waren.
Liza Ferschtman in Mozarts Vioolconcert nr. 1
Liza Ferschtman noemt het ‘een geschenk’ om de muziek van Mozart te spelen. Bij dit concert is ze te bewonderen in een dubbelrol: als solist in Mozarts Vioolconcert en als aanvoerder van het orkest vanaf de eerste lessenaar. Daarmee stapt Ferschtman in de schoenen van Mozart, die bij zijn akademieconcerten vaak als eerste violist leiding gaf aan de musici.
Naast het Vioolconcert trakteert het Nederlands Kamerorkest het publiek ook op Mozarts levendige Symfonie nr. 35 ‘Haffner’. Die baseerde Mozart op zijn eigen Haffnerserenade, geschreven voor de invloedrijke Haffner-koopmansfamilie uit zijn geboortestad Salzburg. Ook hoor je hoogtepunten uit Mozarts fameuze Gran Partita. Zowel de Symfonie als de Gran Partita worden in delen verspreid over de avond, als rode draad door het programma.
Leander Carlier in hoogtepunten uit Don Giovanni
Na de pauze begeleidt het Nederlands Kamerorkest bariton Leander Carlier in drie aria’s uit de Italiaanse opera Don Giovanni, die Mozart baseerde op de legende van Don Juan. In het tv-programma Aria kwam het 24-jarige operatalent Leander Carlier als winnaar uit de bus. Hij noemde zijn deelname ‘een ongelooflijk intense en stressende, maar vooral leuke en onvergetelijke periode’. Carlier wordt beloond met een opleiding aan De Opera Studio van de Nationale Opera.
Wereldpremière Vanessa Lann met Rogier Kappers op glasorgel
In de sfeer van de Weense salon mag tijdens deze concerten een spiksplinternieuw werk niet ontbreken. Voor het Nederlands Kamerorkest schreef componist Vanessa Lann de wereldpremière Night Passage voor kamerorkest en glasorgel. Het is het eerste stuk ooit voor glasorgel gecomponeerd in Nederland. ‘Glazendraaier’ Rogier Kappers speelt mee in deze première én in een Adagio, een kalm muziekstuk dat Mozart zelf schreef voor glasorgel. Naast de documentaire die Kappers maakte over zijn glasorgelavonturen, is dit concert een nieuwe stap in de comeback van het glasorgel.