Agenda
La Traviata

De Nationale Opera

La Traviata

Met zijn La Traviata vertelde Giuseppe Verdi niet alleen het verhaal van een terminaal zieke courtisane. Hij confronteerde zijn tijdgenoten tevens met hun eigen hypocriete moraal. In haar indringende enscenering doet de Duitse regisseur Tatjana Gürbaca hetzelfde.

Hartverscheurend verhaal van een ‘material girl’

Met de in 1848 verschenen roman La dame aux camélias van Alexandre Dumas koos Verdi voor het eerst een eigentijds gegeven als basis voor een van zijn opera’s – Marie Duplessis, de Parijse courtisane die model stond voor de titelpartij was in 1847 gestorven. Ze was een cultfiguur, belichaamde succes en glamour, maar kwam op tragische wijze aan haar eind. 

Langverwacht debuut

Met La Traviata maakt Tatjana Gürbaca, een van de spannendste operaregisseurs van vandaag, haar langverwachte DNO-debuut. In haar productie loopt Violetta Valéry, aanvankelijk een zorgeloze ‘material girl’, steeds verder spaak in het kapitalistische systeem dat haar uiteindelijk vermorzelt. Gürbaca ontdoet de opera van alle onnodige versiering en legt tegen de achtergrond van een minimalistisch decor de onverbiddelijke hardheid van de condition humaine bloot. 

Aanstormend talent en Verdi-veteraan

De rol van Violetta Valéry vereist een uitzonderlijk veelzijdige zangeres en actrice. Niet voor niets wordt weleens beweerd dat de ideale vocale bezetting van de rol eigenlijk drie verschillende sopranen vereist, een voor iedere akte. Met de jonge Armeense sopraan Mané Galoyan heeft DNO een opkomende zangeres geëngageerd, die de rol eerder in Glyndebourne met groot succes vertolkte.

 

De Oekraïense tenor Bogdan Volkov, winnaar van de Operalia-zangwedstrijd 2016, vertolkt haar geliefde Alfredo Germont. Het trio van hoofdrollen wordt gecompleteerd door Verdi-veteraan George Petean, die bij DNO eerder in de rol van Nabucco grote indruk maakte. 

 

De muzikale leiding is in handen van de energieke, passievolle Italiaanse dirigent Andrea Battistoni, die zich bij De Nationale Opera eerder met La bohème (2017) en Petite messe solennelle (2021) als een meester in het repertoire van zijn thuisland bewees.

Om deze opera te kunnen bezoeken heeft u een coronatoegangsbewijs en een geldig legitimatiebewijs nodig. Klik hier voor meer informatie.

Anderen bekeken ook deze concerten