De Italiaanse sopraan Francesca Aspromonte wordt geroemd om haar flexibele stem, gedetailleerde frasering, heldere articulatie en subtiele versieringskunst. Het zijn precies die aspecten die haar maken tot een fameuze zangeres in het repertoire van de 17e en 18e eeuw. Als zodanig vertolkte ze rollen in opera’s van grote barokke componisten als Monteverdi, Scarlatti, Vivaldi en Handel die ze zong in grote theaters waaronder het Theater an der Wien in Wenen, La Fenice in Venetië en het Teatro Real in Madrid. Maar ook op concertpodia als Carnegie Hall in New York, de Londense Wigmore Hall en de Wiener Musikverein schitterde ze in uiteenlopende vocale muziek uit de barok.
Naast haar medewerking aan opnames van complete opera’s als Rinaldo van Handel en Ercole amante van Cavalli, heeft Francesca Aspromonte ook enkele solo-cd’s uitgebracht waaronder recent een bijzondere opname van cantates van Sandoni. Momenteel is ze verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag als docente interpretatie Italiaanse barokmuziek.
Francesca Aspromonte over de uitvoering muziek die je niet mooi vindt:
Mensen denken vaak dat zangers alles wat ze zingen, mooi vinden. Dat doen ze niet. De kunst dat ze het zingen alsof ze het prachtig vinden.
Citaat uit OperaWire januari 2022