'Als harpiste heb je een sensuele relatie met je instrument. Je legt het tegen je schouder en je omhelst het met je armen. Als je dan speelt, voel je alle trillingen in je eigen lichaam.' Die bijzondere band kreeg Sandrine Chatron, sinds 2009 harpiste bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest, al met haar instrument toen ze op achtjarige leeftijd begon met spelen. Na haar studie aan het Parijse conservatorium won ze enkele prestigieuze concoursen waaronder het Louise Charpentier Concours in Parijs. Ze speelde met diverse orkesten als het Orchestre National de France en de Berliner Philharmoniker, maar ook het befaamde Ensemble InterContemporain onder leiding van Pierre Boulez. Ze trad wereldwijd op in concerten en recitals, als soliste, maar ook in kamermuziekverband met onder meer het Ensemble Calliopée en het Trio Polycordes. Ze heeft inmiddels enkele cd’s op haar naam staan, waaronder een opname met werken uit de tijd van Louis XVI op een authentieke Erard harp. Sandrine Chatron is sinds 2012 als docent verbonden aan het conservatorium van Amsterdam. Sinds 2018 is ze als docent verbonden aan de Haute Ecole de Musique in Genève.
Podcast met Sandrine Chatron
Nederlanders vinden haar Franse accent vaak charmant, maar daar denkt Sandrine anders over. Ze praat met podcastmaker Botte Jellema over de veelzijdigheid van de harp, de competitieve Franse muziekwereld en over een muziekstuk waar ze met bakpapier tussen haar snaren moest spelen. Ook deelt ze waarom ze Parijs inruilde voor Amsterdam en laat ze live de prachtige klanken van haar instrument horen.