‘Tijdens het spelen spant en ontspant mijn keel alsof ik zing, hoewel de noten uit de cello komen.’ Met deze vocale benadering van de cello heeft de Noorse Truls Mørk een groot publiek gewonnen. Tijdens zijn opleiding kreeg hij les van de befaamde cellisten Frans Helmerson en Natalja Sjachovskaja. In zijn inmiddels lange carrière, die begon met een finaleplaats tijdens het Tsjaikovski-concours in Moskou van 1982, heeft hij samengewerkt met grote orkesten als het Philharmonia Orchestra, het New York Philharmonic Orchestra, de Staatskapelle Dresden en het Koninklijk Concertgebouworkest. Ook was hij al eerder te gast bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.
Hij is oprichter van het Internationale Kamermuziekfestival van Stavanger, waar hij dertien jaar de leiding over had. Zijn omvangrijke discografie bevat diverse met Gramophone, Grammy, Midem en ECHO Klassik bekroonde cd’s. Hij heeft een grote belangstelling voor hedendaags repertoire. Zo speelde hij meer dan 30 wereldpremières van onder anderen Penderecki, Thoresen en Rautavaara. Nog onlangs gaf hij de eerste uitvoering van het celloconcert Oh Giselle, Remember Me van Victoria Borisova-Ollas.
Eén van de grote (financiële) nadelen van een cellist op tournee: je moet altijd een extra ticket en stoel voor je cello kopen.
Mørk in een interview met The Flying Inkpot.