Nieuws
Remy van Kesteren en het Nederlands Kamerorkest in muzikale thriller

Remy van Kesteren en het Nederlands Kamerorkest in muzikale thriller

Actrice Nazmiye Oral vertaalt horrorverhaal van Edgar Allan Poe naar het heden

Het Nederlands Kamerorkest komt samen met harpist Remy van Kesteren en actrice Nazmiye Oral naar de concertzaal met een gloednieuwe bewerking van Het masker van De Rode Dood, een kort verhaal van de Amerikaanse schrijver Edgar Allan Poe, op spannende muziek van de Franse componisten Caplet en Debussy. Te zien op vrijdag 1 november in TivoliVredenburg en op maandag 4 november in Musis Arnhem.

Edgar Allan Poe’s Rode Dood

Edgar Allan Poe publiceerde Het masker van De Rode Dood in 1842. De Rode Dood is een griezelige, uiterst besmettelijke ziekte, die al na een half uur fataal is. Een prins die zich veilig waant, heeft zich met een groot gezelschap afgezonderd in zijn kasteel. Op een avond organiseert hij een bizar gemaskerd bal, waarbij zich onder de aanwezigen plotseling een raadselachtige figuur blijkt te bevinden: de gevreesde ziekte in persoon. Klokslag middernacht slaat hij toe. Actrice Nazmiye Oral trekt het verhaal naar het hier en nu en houdt de hedendaagse maatschappij een spiegel voor. De Rode Dood staat bij haar symbool voor de innerlijk dood, wanneer je medemens niet meer ziet.

Caplet & Debussy
Het verhaal wordt extra angstaanjagend door muziek van de componisten Caplet en Debussy, uitgevoerd door het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Gordan Nikolic. André Caplet (1878 - 1925) liet zich voor zijn werk Conte Fantastique voor Harp en Strijkers inspireren door het macabere verhaal van Edgar Allan Poe. De harp, met wonderlijke en duistere klanken, symboliseert De Rode Dood. Caplet is vooral bekend door de jarenlange vriendschap en samenwerking met de zestien jaar oudere Claude Debussy (1862 - 1918), waarvan tijdens deze voorstelling twee dansen te horen zijn. De Danse sacrée (‘Gewijde dans’) heeft een langzaam tempo en beweegt zich voornamelijk in de klankwereld van middeleeuwse kerk; de Danse profane (‘Seculiere dans’) is een soort wals met een veel levendiger ritme en wereldse harmonieën.

Nazmiye Oral

Nazmiye Oral is een schrijfster, theatermaakster en actrice. In 2011 kwam haar debuutroman Zehra uit, waarvoor zij genomineerd werd voor de E. du Perronprijs. In 2016 won zij een Gouden Kalf in de categorie 'beste actrice televisiedrama' voor haar rol in de film In Vrijheid. Op het Nederlands Film Festival 2018 ging haar documentaire Niet Meer Zonder Jou, gebaseerd op haar gelijknamige voorstelling, in première. Dit seizoen is ze tevens te zien in nieuwe tv-series als De Krant en Hoogvliegers en gaat ze samen met Marcus Azzini het stuk God is een Moeder maken. Ze is medeoprichtster van het Zina Platform en speelde hierbij zowel in Nederland als buitenland onder meer in de theatervoorstelling Gesluierde Monologen en Niet Meer Zonder Jou. Ze schreef columns voor de Volkskrant en is vaste columniste bij het tv-programma De Nieuwe Maan.

Remy van Kesteren

Op zijn tiende werd harpist Remy van Kesteren al toegelaten tot het conservatorium en op zijn zestiende debuteerde hij op indrukwekkende wijze bij het Nederlands Kamerorkest. Zijn opleiding aan de conservatoria van Utrecht, Amsterdam en Parijs sloot hij af met de hoogste onderscheidingen en wist in 2016 de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs te veroveren. Van Kesteren beperkt zich niet tot het klassieke repertoire. Hij is ook geïnteresseerd in pop, minimal music, jazz en improvisatie. Daarin ontpopte hij zich tot een gedreven componist die zich in brede zin laat inspireren. Zijn albums Memento, Tomorrow Eyes en het onlangs uitgekomen album Shadows getuigen daarvan. Ook zonder harp is Remy van Kesteren een bekende verschijning. Zo speelde hij mee in de kennisquiz De slimste mens en was hij in 2016 kandidaat in Wie is de mol?

BESTEL KAARTEN

Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten