Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerorkest combineren Mozarts onvoltooide meesterwerk met Haydns Symfonie nr. 49 'La passione' en betoverende koormuziek van Caroline Shaw.


Mozarts Requiem met Roberto González-Monjas
Requiem van Mozart
Van alle muzikale dodenmissen is Mozarts overweldigende requiem wellicht het bekendst. Hij schreef het aan het eind van zijn leven, mogelijk op verzoek van een geheimzinnige opdrachtgever die anoniem wilde blijven. Mozart overleed terwijl hij nog volop bezig was met componeren: zijn dramatische en ontroerende meesterwerk bleef onvoltooid achter.
Roberto González-Monjas en Cappella Amsterdam
Het Nederlands Kamerorkest en Cappella Amsterdam werken regelmatig samen. Dit keer presenteren ze onder leiding van Roberto Gozalez Monjas en Daniel Reuss een programma waarin Mozarts
Requiem
centraal staat.
Haydns
Symfonie nr. 49
'La passione' ademt een donkere, dramatische sfeer. Het openings-Adagio in mineur zet direct een melancholische toon. Anders dan veel van zijn andere werken, is deze symfonie overwegend plechtig en serieus.
La Passione
verwijst naar de intensiteit en expressie van het stuk. Haydn toont hier zijn meest dramatische kant, vol emotie en diepgang.
Cappella Amsterdam opent het programma met een jeugdwerk van Mozart en twee sprookjesachtige koorwerken van de succesvolle hedendaagse componist, violist en zangeres Caroline Shaw .