Het Nederlands Kamerorkest speelt Beethovens dynamische Tripelconcert waarbij niet één, maar drie solisten tegenover het orkest staan. Na de pauze klinkt Mahlers orkestvisie op Schuberts meest aangrijpende kamermuziek: hij bewerkte Schuberts strijkkwartet Der Tod und das Mädchen voor strijkorkest en nam daarbij de nodige vrijheid.


Beethovens Tripelconcert en Schuberts Der Tod und das Mädchen
Beethovens Tripelconcert
Één solist was niet genoeg voor Beethoven, toen hij zijn
Tripelconcert
componeerde. Als een van de weinigen durfde hij het aan om de ‘drie koningen’ van de instrumenten - viool, cello en piano - te combineren en met elkaar én het orkest te laten samengaan. Het resultaat is een wonderschoon, zeer afwisselend en steeds boeiend concerto voor pianotrio en orkest.
Cellist Quirine Viersen
Het langzame deel, met daarin een grote rol voor de cello van Quirine Viersen, is werkelijk prachtig en de pakkende thema’s van het eerste en het laatste deel wedijveren om welke het meest nageneuried wordt in de pauze.
Gustav Mahler was verzot op de Franz Schuberts kamermuziek. Hij wilde die graag in de grote concertzalen laten klinken. Daarvoor moest er wel wat aan gesleuteld worden vond Mahler, want muziek voor ‘de kamer’ is nu eenmaal anders van aard dan concertmuziek. Zo horen we Schuberts aangrijpende 14e strijkkwartet
Der Tod und das Mädchen
nu door de oren van Gustav Mahler.
Alle data
za. 18 oktober 2025
Het Concertgebouw
€35.00 - €71.00
Te koop vanaf: di. 18 maart 2025zo. 19 oktober 2025
TAQA Theater De Vest
Te koop vanaf: di. 18 maart 2025