Het Nederlands Philharmonisch & Nederlands Kamerorkest heeft een vacature voor een:


Hoofd Marketing, Communicatie & Verkoop
Hoofd Marketing, Communicatie & Verkoop
36 uur
Ben jij een marketing manager met visie die data, creativiteit en teamkracht weet te combineren? Heb jij het charisma om mensen mee te krijgen én de scherpte om structuur en focus aan te brengen? Dan hebben wij een rol voor jou waarin je echt verschil kunt maken.
Wat ga je doen?
Als Hoofd Marketing, Communicatie & Verkoop geef je leiding aan een team van vijf professionals: een content marketeer (online/offline), een marketeer NedPhO-Koepel en randprogrammering, een medewerker marketing en PR, een (web) redacteur en een CRM marketeer.
Je bent verantwoordelijk voor:
- De marketingstrategie en positionering van onze organisatie.
- De kaartverkoop en het behalen van bezoekersdoelstellingen.
- Het ontwikkelen van campagnes die zichtbaarheid én conversie opleveren.
- Heldere communicatie, intern én extern.
- Merkontwikkeling, tone of voice en visuele identiteit.
- Publieksbinding, loyaliteit en publieksverbreding.
- Het functioneren van het team en het optimaliseren van werkprocessen.
Je zorgt dat het team niet alleen op routine draait, maar ook op ambitie, creativiteit en verantwoordelijkheid. Je optimaliseert de data gedreven manier van werken en zorgt voor focus: welke middelen werken, wat is het effect en wat moet anders? Je zorgt er voor dat je in dialoog met de artistiek leider en andere belangrijke stakeholders tot het beste resultaat komt. Je bent in staat de visie en strategie te vertalen naar een werkbaar plan dat energie geeft.
Door je aanwezigheid bij concerten brengt de functie met zich mee dat het werken in de avond en weekenden onderdeel is van je wekelijkse planning.
Daarnaast ben je een zichtbaar en actief lid van het managementteam (MT). Je denkt mee over organisatie brede vraagstukken, bewaakt de samenhang tussen afdelingen en brengt daar je frisse, externe perspectief in mee.
Wat voor leider zoeken wij?
We zoeken iemand die richting geeft, keuzes durft te maken en anderen daarin meeneemt. Iemand die energie haalt uit verbetering en beweging.
Wat breng jij mee?
- Aantoonbare ervaring in een leidinggevende marketingrol.
- Strategisch sterk, maar ook hands-on en pragmatisch.
- Ervaring met kaartverkoop, publieksanalyses en conversiegericht werken.
- Je denkt in resultaten en meet ze ook (KPI’s, dashboards, evaluaties).
- Je kunt goed communiceren met zowel creatieven als data-analisten.
- Je hebt ervaring met veranderprocessen en weet mensen in beweging te krijgen.
- Je bent nieuwsgierig, vernieuwend en niet bang voor een beetje reuring.
- Je hebt een vlotte pen en goed gevoel voor toon, beeld en branding.
- Je bent iemand met charisma en enthousiasme, die vertrouwen wekt en vasthoudt.
- Je spreekt goed Nederlands en Engels.
- Jouw kennis van klassieke muziek geeft diepgang in de marketing en communicatie.
Wat bieden wij?
- Je start met een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor een jaar.
- Het salaris bedraagt maximaal € 6907,67 bruto per maand (CAO Rijk schaal 12), op fulltime basis en afhankelijk van leeftijd en ervaring.
- 8% vakantietoeslag.
- Een eindejaarsuitkering van 8,3%.
- Reiskostenvergoeding.
- 25 vakantiedagen op basis van een full- time dienstverband.
- 104 uur ATV bij een full- time dienstverband ( waardoor je werkweek 38 uur bedraagt).
- Wij zijn aangesloten bij Pensioenfonds ABP en bieden korting op aanvullende werknemersverzekeringen.
- Wij bieden je goede opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden.
- Een functie waar je écht het verschil kunt maken.
- Je komt te werken in een gezellig team, je werkt hier dicht bij de muziek en tussen gedreven en vakkundige collega’s in de NedPhO-Koepel in Amsterdam-Oost.
Reacties
Het Nederlands Philharmonisch & Nederlands Kamerorkest wil dat iedereen kan genieten van klassieke muziek. Daar past een diverse en inclusieve organisatie bij; wij onderschrijven de Code Diversiteit & Inclusie. Wij nodigen dan ook alle geïnteresseerden uit te reageren.
Een motivatiebrief met CV onder vermelding van je vroegst mogelijke beschikbaarheid kan tot en met 7 september 2025 gemaild worden naar hrm@nedpho.nl . Voor meer informatie over de vacature kun je contact opnemen met Fiona Arens (directeur- bestuurder) via 020 – 521 75 71.
De eerste gespreksronde vindt plaats op dinsdag 16 september 2025. De tweede gespreksronde vindt plaats op maandag 22 september 2025 (in de middag).
Als twee orkesten onder één koepel zijn het Nederlands Philharmonisch & Nederlands Kamerorkest verbonden in hun veelzijdigheid, toegankelijkheid en liefde voor opera – thuis in het Koninklijk Concertgebouw, maar ook op avontuur in Rotterdam, Wenen of Parijs. Waar het symfonieorkest schittert in laatromantische en vroeg twintigste-eeuwse muziek, is het kamerorkest een expert op het gebied van Bach, Mozart en Haydn. Samen vormen de twee orkesten hét kloppend hart van De Nationale Opera. We zijn niet bang om te experimenteren en kijken altijd naar nieuwe manieren om klassieke muziek toegankelijk te maken voor iedereen. Samen met de educatieve initiatieven die wij ondersteunen, vormt ons orkest een gemeenschap die zowel muzikanten als luisteraars uit verschillende achtergronden en generaties samenbrengt. In onze thuisbasis, de NedPhO-Koepel, komen verleden, heden en toekomst van de klassieke muziek samen, en zijn we trots op onze veelzijdigheid, creativiteit en internationale samenwerking.