Terug naar het Wenen van de 18e eeuw
Het Nederlands Kamerorkest gaat op een muzikale tijdreis naar het Wenen van de 18e eeuw. Daar genoot het publiek in salons in een ontspannen sfeer van Mozarts gloednieuwe muziek. Op vrijdag 22 november in Theater De Vest in Alkmaar en op zaterdag 23 en zondag 24 november in Het Concertgebouw Amsterdam speelt het Nederlands Kamerorkest een avontuurlijke mix uit Mozarts mooiste werken.
Wereldpremière Vanessa Lann met glasorganist Rogier Kapper
Violist Liza Ferschtman leidt het orkest en schittert in Mozarts opgewekte Vioolconcert nr. 1 . De Vlaamse bariton Leander Carlier, winnaar van het tv-programma Aria , zingt aria's uit de opera Don Giovanni . Als kers op de taart is er een wereldpremière van de Amerikaans-Nederlandse componist Vanessa Lann, met een bijzondere rol voor glasorganist en levenskunstenaar Rogier Kappers.
Safe space voor componisten
De zogeheten akademieconcerten waren voor Mozart een fijne manier om zijn nieuwste muziek met het Weense publiek te delen en wat geld te verdienen. Zelf speelde hij ook vaak mee, soms zelfs improviserend. ‘Akademie’, op z’n Duits met een k, verwijst naar een veilige plek waar componisten, musici en publiek zich cultureel konden ontwikkelen, en waar je nieuwe muzikale ideeën kon uitproberen en delen. Bijzonder aan Mozarts akademieconcerten was dat hij de gebruikelijke gesloten salonconcerten openbaar maakte. Hij bracht ze naar het theater, zodat ze net als de opera openbaar te bezoeken waren.