De Spaanse dirigent Alejandro Cantalapiedra (1994) trekt nu al de aandacht als geluidsarchitect. Zijn structurele visie op muziekwerken in combinatie met zijn charismatische muzikaliteit stellen hem in staat een bijzonder karakter te geven aan het grote symfonische repertoire.
Met ingang van seizoen 2023-2024 is hij assistent-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest en van De Nationale Opera. In de zomer van 2022 maakte hij zijn debuut in Het Concertgebouw in Amsterdam met het Nederlands Kamerorkest en Toonkunstkoor Amsterdam, waar hij vaste koordirigent is. Sinds 2019 is hij chef-dirigent van het Utrecht Young Orchestra en van 2016-2023 was hij chef-dirigent en oprichter van het Orquesta Sinfónica de la Universidad Politécnica de Madrid. Met deze jeugdorkesten dirigeerde hij in belangrijke concertzalen als het Auditorio Nacional in Madrid, TivoliVredenburg en De Doelen Rotterdam.
Sinds 2022 assisteert hij bij De Nationale Opera bij producties van Salome, Königskinder en Der Freischütz, in samenwerking met Cornelius Meister, Marc Albrecht en Patrick Hahn en het Koninklijk Concertgebouworkest, Nederlands Philharmonisch Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Alejandro won de eerste prijs op de II International Conducting Competition in Estoril, waar hij het Orquestra de Camara de Cascais e Oeiras dirigeerde als gastdirigent, evenals het Varna Symphony Orchestra.
Sinds zijn residentie in Madrid als student architectuur aan de Universidad Politécnica, ontwikkelt Alejandro zijn artistieke carrière, als aanvulling op zijn muzikale opleiding parallel met de oprichting van jeugdorkesten, met als doel een publiek aan te trekken dat aanvankelijk ver verwijderd is van de formaliteiten van de klassieke concertscène. De JOECOM en Orquesta Sinfónica UPM, beide in Madrid, zijn uit dit streven geboren. Met deze jeugdorkesten bereikte Alejandro in korte tijd een artistiek niveau dat ondenkbaar is voor een muzikant van zijn leeftijd aan het hoofd van zulke heterogene groepen. Met zijn grote energie heeft hij de jeugdorkesten begeleid naar uitvoeringen van Beethovens Eroica en Symfonie nr. 9 en Mahlers Symfonie nr. 2 in het Nationaal Auditorium van Spanje, met overweldigende bijval van het publiek en de pers.
Alejandro begon zijn directiestudie bij Juan María Esteban del Pozo en Miguel Romea, voordat hij naar Nederland verhuisde waar hij verder studeerde aan Codarts Rotterdam bij Hans Leenders, Sander Teepen en Wiecher Mandemaker. Hij volgde masterclasses bij onder meer Antony Hermus en Karel Deseure.